FANDOM

Kongerigt Thorveg
Thowayflag ThorwayCoA
Flag Våbenskjold
Motto: Danish: Frihed giver styrke|- Nationalsang: Solens Ø
Thorwaylocation
Hovedstad
.
Halmerhavn
Officielt sprog Dansk
Regering
 - Monark
 - Statsminister
Konstitutionelt monarki
Malthe X
Niels Henningsen
Selvstændighed
 - Erklæret
 - Grundlov
fra Danmark
12. oktober, 1370
4. april, 1888
Areal
 - Total

 - vand (%)

2,932 km²
????
%
Valuta
Thorvegsk Krone
(Tkr)
Internet TLD .th

Kongeriget Thorveg eller bare Thorveg, er et land i Skandinavien, placeret i Kattegat, mellem Danmark og Sverige. Thorveg er et konstitutionelt monarki med en parlamentarisk valgt regering. Thorveg har en statslig regering, og kommunelt selvstyre i 6 kommuner.

Historie Edit

Før SelvstændighedenEdit

Der er fundet arkæologiske fund, der kan dateres tilbage til ca. 13.000 f.kr. De første mennesker på øen var immigranter fra Europa. De ernærede sig ved fiskeri og jagt. Jægertenalderen og bondestenalderen blev lige så stille afløst af broncealderen for ca. 6000 år siden. Flere fund af bronceredskaber vidner om dette. Man mener også at øen har været besøgt af andre store riger, da der er fundet 2 guldplader fra omkring 1000 f.kr. Thorvegs forhistorie slutter hvor vikingetiden starter i ca. 700 e.kr. Thorveg var på det tispunkt en del af Danmark, og deler derfor Danamarks historie indtil 1370, da øen opnåede selvstændighed fra Danmark.

SelvstændighedEdit

I 1370 boede der på Thorveg en rig købmand ved navn Nils Fabricius. Han var træt af, at Thorveg blev glemt af Danmark. Og efter flere forhandlinger med den danske konge, endte det med, at Nils købte Øen af Danmark og erklærede dens selvstændighed 12. oktober 1370. Thorvegerne var meget tilfredse med den nye løsning, og de satte Nils ind som Konge over Thorveg. 3 år senere udvidede Thorveg sit territorium ved at inkludere øerne Holmø, Nissø og Monø. Befolkningen på disse øer lavede opstand over herremændende på øerne, og fik dem smidt tilbage til Danmark. Nils lovede dem ingen skatter i 100 år, og derfor valgte de at slutte sig til Thorveg. Nils døde i 1390, og hans søn Prins Markus blev indsat som konge. Gennem mere end 100 år voksede thorveg's økonomi, og i 1489 var thorveg et af de rigeste nationer i skandinavien. Dette vende dog allerede i 1560 hvor kong Malthe 1. erklærede krig mod Jylland. Thorveg måtte, på grund af sin ringe militær, Betale en stor sum til den danske stat, for at få sluttet fred igen. Derfor var Thorveg et meget fattigt land fra 1569 - 1731. I 1731 vendte nedgangen da kong Malthe 2. begyndte at oprette købstæder rundt langs hele Thorvegs kyststrækning. En stor handel med Tyskland, Danmark, Norge og Sverige begyndte, og lige så stille blev den økonomiske situation i landet bedre.

I 1800-tallet begyndte liberale modstandere af monarkiet at dukke op rundt omkring i landet. De fleste var centreret til det Halmerhavnske borgerskab. Thorveg havde ikke en engentlig revolution, men gennem forhandleinger, kunne den nye konge Markus 9. underskrive Den Thorvegske Grundlov, der var blevet skrevet med inspiration fra den danske grundlov, der var blevet underskrevet i 1848. Det første parliamentariske valg blev afholdt 4. maj 1888. De Liberale vandt stort.

Det nye parliament kom til at ligge i en ny bygning, Rigsdagen, der blev bygget midt i Halmerhavn.

2. VerdenskrigEdit

Da 2. verdenskrig brød ud i 1939, erklærede Thorveg sig neutral. Alligevel blev Thorveg besat 11. april 1940 af de tyske nazister. Regeringen blev afsat, og tyske nazister overtog magten over landet. Kongen fik lov til at blive siddende. Mange thorvegere slog sig sammen, og prøvede at nedkæmpe tyskerne. Det førte til mange blodige kampe, og bombninger af vigtige bygninger for eksempel blev Thovegs Nationale Bibliotek brændt ned. Den tyske besættelse af landet endte 5. maj 1945. Engelske tropper kom til landet allerede få dage efter. Her blev de mødt med jubel. Et parlamentsvalg blev afholdt 4 uger senere. Krigen efterladte store økonomiske tab for Thorveg.

Efter 2. verderdenskrigEdit

Efter anden verdenskrig stod landet overfor store udfordringer. Økonomien var meget dårlig, fordi tyskerne havde brugt mange af landets penge på krigsførelse. En ny handelsaftale med Danmark, Norge og Sverige, gav stille og roligt penge i kassen. I 1950'erne skete et økonomisk boom der gjorde at landet stille og roligt kom på fode igen. I 1960'erne begyndte et ungdomsoprør inspireret af ungdomsoprøret i Danmark. I 1970'erne begyndte det at gå ned af bakke for den thorvegske økonomi, og i 1980'erne var den thorvegske økonomi så slem, at regeringen måtte optage adskillige lån. I 90'erne vendte dette dog igen, og Thorveg er i dag et meget rigt land. Dette skyldes især den store eksport af It og vedvarende energi.

Thorveg i det nye årtusindeEdit

EtymologiEdit

Navnet Thorveg kommer fra det oldnordiske Tórveg der betyder Thors Vej. Sagnet siger nemlig at tordenguden Thor landede her og myrdede jætten Halmer. Thor var på vej tilbage til Valhal da han opdagde at jætten var igang med at udnytte kvinderne på øen.

GeografiEdit

DemografiEdit

PolitikEdit

ØkonomiEdit

TransportEdit

KulturEdit

SportEdit

TurismeEdit